Warning: include_once(/home/poselska/ftp/fufu/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase1.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/ugxsspmkgl/domains/poselska.pl/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 8

Warning: include_once(): Failed opening '/home/poselska/ftp/fufu/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase1.php' for inclusion (include_path='.:/opt/alt/php56/usr/share/pear:/opt/alt/php56/usr/share/php') in /home/ugxsspmkgl/domains/poselska.pl/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 8

Warning: mysql_list_tables(): Access denied for user 'ugxsspmkgl'@'localhost' (using password: NO) in /home/ugxsspmkgl/domains/poselska.pl/public_html/wp-content/plugins/ajax-contact-form/ajaxcf.php on line 123

Warning: mysql_list_tables(): A link to the server could not be established in /home/ugxsspmkgl/domains/poselska.pl/public_html/wp-content/plugins/ajax-contact-form/ajaxcf.php on line 123

Warning: mysql_num_rows() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/ugxsspmkgl/domains/poselska.pl/public_html/wp-content/plugins/ajax-contact-form/ajaxcf.php on line 124
Nierealna wizja bezpłatnych autostrad | Gazeta Poselska

polityka transportowa

Nierealna wizja bezpłatnych autostrad

0 Comments


Adam Fularz
W kręgach zainteresowanych wolnym rynkiem konserwatystów, niekiedy określających siebie jako tzw. konserwatywnych liberałów, pokutuje wizja bezpłatnych autostrad. Wizja niewolnorynkowa i populistyczna, dodajmy.
Czy drogi są bezpłatne w budowie i utrzymaniu? Nie. Co więcej, budowa autostrady kosztuje od kilkunastu po nawet kilkadziesięt mln PLN za jeden kilometr, a więc nieporównanie więcej niż budowa kilometra zwykłej, krętej drogi. Dlaczego więc, jak domaga się wielu autorów, autostrady miałyby być bezpłatne? Kto ma zapłacić za tą różnicę w kosztach budowy i utrzymania autostrady względem zwykłej drogi? Podatnik?
Owszem, za budowę i utrzymanie autostrad podatnicy płacili w krajach w których rządzili populiści (na przykład Adolf Hitler i jego „Piramidy Trzeciej Rzeszy”, jak to złośliwie przezwano jego zaangażowanie w budowę infrastruktury drogowej). Podatnicy, często nie korzystający w ogóle z autostrad (zwłaszcza jeśli te są w innym regionie kraju) subwencjonowali rozwój innych regionów, wspierali, zwykle wbrew swym interesom gospodarczym, rozwój dużych sieciowych firm, które w największym stopniu korzystają z sieci autostrad.
Kapitalizacja zysków ze zbudowanej z pieniędzy podatników infrastruktury do dziś jest kwestią nierozstrzygniętych sporów  w świecie ekonomistów transportu. Uważa się między innymi, że autostrady służą tylko określonym modelom biznesowym, formom działalności gospodarczej, a sposób ich finansowania oraz kapitalizacji korzyści z nich płynących doprowadziły do pogłębienia się nierówności społecznych i gospodarczych na korzyść dużych grup kapitałowych.   

By


Readers Comments (0)