Warning: include_once(/home/poselska/ftp/fufu/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase1.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/ugxsspmkgl/domains/poselska.pl/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 8

Warning: include_once(): Failed opening '/home/poselska/ftp/fufu/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase1.php' for inclusion (include_path='.:/opt/alt/php56/usr/share/pear:/opt/alt/php56/usr/share/php') in /home/ugxsspmkgl/domains/poselska.pl/public_html/wp-content/advanced-cache.php on line 8

Warning: mysql_list_tables(): Access denied for user 'ugxsspmkgl'@'localhost' (using password: NO) in /home/ugxsspmkgl/domains/poselska.pl/public_html/wp-content/plugins/ajax-contact-form/ajaxcf.php on line 123

Warning: mysql_list_tables(): A link to the server could not be established in /home/ugxsspmkgl/domains/poselska.pl/public_html/wp-content/plugins/ajax-contact-form/ajaxcf.php on line 123

Warning: mysql_num_rows() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/ugxsspmkgl/domains/poselska.pl/public_html/wp-content/plugins/ajax-contact-form/ajaxcf.php on line 124
Kilka uwag o polskich kolejach | Gazeta Poselska

reformy PKP

Kilka uwag o polskich kolejach

0 Comments

Już dekadę temu w Czechach pociągi kursowały średnio 7- krotnie częściej: kursowało tam 7238 pociągów pasażerskich dziennie, w Polsce 3650. Dotacje są wysokie w tych krajach, gdzie konkurencja wśród przewoźników kolejowych jest największa. Vide RFN- 164 przewoźników. W Japonii jest aż 159 kolei różnej wielkości. 6 prywatnych firm to powstało, ale po rozpadzie kolei państwowych JR. Sądzić możnaby było, iż w kraju pozbawionym dobrej sieci drogowej kolej powinna przewozić ogromne rzesze podróżnych. Niestety, jak wskazują statystyki, jest to absolutna nieprawda. Już w połowie I dekady XXI wieku zatrważała niebywale niska liczba podróży koleją na mieszkańca w Polsce: wynosiła ona wówczas ok. 6.34 podróży na mieszkańca rocznie, podczas gdy w Czechach liczba podróży na mieszkańca rocznie wynosiła w tym okresie 18.46, na Węgrzech (koleje MAV, HEV, GySEV) ponad 20 podróży, i wreszcie RFN- ponad 22 podróże na mieszkańca rocznie. Polak jeździł wówczas pociągami rocznie 6,21 razy, średnio 3,5 krotnie mniej niż jego węgierski lub czeski kolega.

Dopłacać do kolei- tyle że z sensem. Do nadgranicznego Frankfurtu nad Odrą pociągi regionalne dojeżdżają jeszcze co 30 minut z dwóch kierunków oraz nieco rzadziej z innych. Dlaczego tak często? Ponieważ gdyby tak często nie kursował pociąg kolei DB Regio, to samorząd landu zrobiły przetarg i wynająłby od razu kolej OBB lub PEG, któraby tą linię obsługiwała. Po prostu brutalna konkurencja ponad 100 przewoźników, której zasady są proste: samorząd tworzy wspólny system marketingowy i biletowy dla wszystkich przewoźników i rozdziela linie na przetargach. Z tego ostatniego miasta Niemiec w polskim kierunku zaczyna się istne piekło – trzy połączenia regionalne dziennie.

By


Readers Comments (0)